|
Post by Opal on Jan 12, 2010 21:30:20 GMT 1
Heej Folkens! Nu har jeg siddet for sjov og kigget lidt i hvordan folk herinde taler til hinanden når folk mødes, og der er en ting jeg er studset over.. Eftersom dette er et middelalder inspireret board, syntes jeg at vi skal give stemningen et ekstra pift, ved at tiltale hinanden som de rent faktisk gjorde i middelalderen i vores post.
Jeg har lagt mærke til at hvis folk endelig er høflige, siger tiltaler de folk i 3. person flertal, altså De, Dem og Deres, men dette er en høflig tiltaleform, som først blev indført i 1600-tallet.
I stedet brugte man i middelalderen 2. Person flertal, det vil sige, I, Jer og Jeres. Eksempler på det kan være:
Opal så på ham. "Jeg tror ikke I forstår hvad jeg mener." I stedet for: "Jeg forstår ikke hvad du/De mener."
Opal lyste op i et smil. "Det er lige præcis Jer jeg leder efter." I stedet for: "Det er lige præcis dig/Dem jeg leder efter."
Opal lo let. "Jeg kunne høre Jeres skridt." I stedet for: "Jeg kunne høre dine/Deres skridt."
Hvis man dog ønskede at droppe den fornemme talemåde, kunne man drikke dus med folk. Desuden var man også dus med sin nærmeste familie, og Man kunne også sige du til folk man mente var af lavere rang end en selv.
Dette var ikke så meget en irettesættelse, men mere en sjov ting jeg har observeret, som jeg håber i andre vil bruge ingame : D
|
|